Laʻau

Gesneria

Evergreen laau gesneria (Gesneria) o se faʻaaloalogia ma e fesootai tuusaʻo ma le aiga Gisneriaceae. O lea ituaiga laau e sau mai vaega o le telefoni o Amerika, faapea foi mai Antilles.

O lenei ituaiga na faaigoaina i le Swiss Conrad Gesner (1516-1565), o ia o se saienitisi masani.

O Gesneria o loʻo faʻatusalia e laau vaovao poʻo laau vao e mafai ona oʻo i le maualuga e 60 centimita. I luga o luga o le totoa o laau, o loʻo i ai le pubescence, ma o le rhizomes o le gasegase e tele. O fualaau felanulanuaʻi e iai se foliga faʻalelei. O fugalaau fugalaau e mafai ona tasi le axillary pe o latou o se vaega o mea e maualalo ifo i lalo ifo o le eleele ma foliga mai o se faamalu. Lanu samasama po o moli mumu ei ai sona vae.

Gesneria tausi ile fale

Malamalama

E manaʻomia lou manaia, ae i le taimi lava e tasi e faʻasalalauina. E tatau ona paolo mai ave susulu o le la. E fautuaina e tuʻu i luga o pupuni o sisifo poʻo sasaʻe sasaʻe. I luga o le faamalama i saute, o le ufiufi mai ave o le la o le a manaʻomia. E mafai ona latou tuputupu aʻe e masani lava i lalo o le moli uila.

Tulaga o le vevela

I le tautotogo ma le taumafanafana, e manaʻomia e Gesneria le vevela ile 20 i le 25 tikeri. I le taumalulu, e manaʻomia e ia le vevela i luga atu o le 18 tikeri, peitaʻi e na o ia pe a le faʻatagaina o ia e malolo.

Totogi

E masani lava ona tuputupu ae ma e na o le maualuga o le suamalie. Ae ui i lea, e aoga le mafaufau e le mafai ona faʻamago se laau mai se pulumu. Ina ia faʻalauteleina le vevela, e fautuaina e le au fai togalaau le aveina o se pusa lapoa ma tuʻuina sphagnum i totonu poʻo le sasaʻaina o le masima lautele ma le sasaaina o le tele o vai. E tatau ona mautinoa o le pito i lalo o le koneteina e le mafai ona fesootai ma le vai.

E faʻafefea vai

I le taimi o le tuputupu ae malosi, e manaʻomia le tele o vaiinu. E gaosia pe a uma le faʻamamaina o le pito i luga o le meaʻai. Mo se laau toto, o le vevela uma o le elea ma le lemu (lea e mafai ona faʻaosoina ai le fetoʻi) e tutusa le afaina. E faʻamalūlūina faʻapitoa i vai malulu vaivai. A maeʻa le laau, e tatau ona faʻaitiitia le faʻava. E fautuaina le vai i totonu o le apa e aloese mai le suavai i luga o le laʻau.

Laʻei pito sili

Laʻei pito i luga e faia i le tautotogo ma le taumafanafana 1 taimi i le 2 vaiaso. Ina ia faia lenei mea, ia faʻaaogaina le faʻaaogaina o le faʻamalositino vai mo fualaau totō.

Taimi e malolo ai

O loʻo i ai se vaitau manino faʻapitoa, tumau 8-10 vaiaso (masani mai le faaiuga o Oketopa ia Ianuari). A maeʻa le laau, e manaʻomia le faʻaitiitia o le vai, ma a maeʻa maeʻa laʻau, e tatau ona aveʻesea fatu mai le palapala ma teuina i le oneone. Taofi le tubers i se nofoaga malulu, mago (12 i le 14 tikeri).

Faʻaopoopoga Faʻapitoa

E tatau ona aveese mai le oneone i Ianuari-amataga o Fepuari. E tuʻuina mo le tolu o le itula i se vaivaiga vaivaiga o le paluga o le gaʻo po o le gaʻo. Ona totōina lea o fatu i le paluga fou o le eleele, mo le sauniuniga lea e tatau ai le tuufaatasia o peat, leaf and humus soil, faapea foi le oneone na maua i tutusa tutusa. Aua nei galo e fai se alavai lelei i le pito i lalo o le tane.

E tatau ona totō faʻamaʻi i se auala e i ai luga o latou tumutumu. I lenei tulaga, e foliga mai e vave ona tupu mai.

Faʻatauga auala

E mafai ona e faʻapipiʻiina e ala i le tipi poʻo fatu.

Lauina o fatu gaosia i le tautotogo po o le autumn, ae latou te le manaʻomia ona tanumia i le palapala. E fautuaina e faatumauina le vevela i totonu o le 22 tikeri. O fualaau e tatau ona aʻafia i totonu o pusa laititi i le mamao e 2x2 senitimita. A uma ona toto le laau, ona toe toso lea i le mamao i le va oi latou e tatau ona 4x4 senitimita. Aua le faʻaitiitia le vevela i lalo ifo o le 20 tikeri ma le paolo mai le la susulu. Matou te manaʻomia se faʻataʻitaʻiga masani.

O laau totō ua totoina i ni ipu eseese (i le 6-7 senitimita). A maeʻa le faʻaaogaina o le aʻa i totonu o le atigipusa, e tatau ona faʻafeiloaʻi le gesneria talavou i totonu o le atigipusa e iai le iva o le 9 i le 11 senitimita. O le fuā muamua e mataituina i le 2-3 tausaga.

Laʻau fautuaina ia Me-Aukuso. O fasi pepa poʻo a latou vaega e avea o ni mea e seleseleina (o se laulau laulaau e tatau ona vaeluaina i le 2 pe 3 vaega). Toto i latou i le oneone, ma e manaʻomia ona faʻalolotoina le pito i lalo poʻo le pito i lalo o le fasi pepa. Manaomia se vevela o le itiiti ifo ma le 25 tikeri. Laititi fatu fai pe a mavae le 40-45 aso. E tatau ona faʻafefeteina faʻaleleia toto, faʻapea foʻi ma le puipuia mai le la susulu. I aso Setema talu ai, e tatau ona faaitiitia le vai ma vevela le vevela ole ea i le 20 tikeri. Fuʻu i luga ia fualaau talavou i Oketopa ma teuina i se nofoaga malulu, mago (12-14 tikeri) seʻi oʻo i le tautotogo. O ia gesneria o le a fuga i le tausaga lona lua o le olaga.

Pests ma faʻamaʻi

O le tele o taimi, e afaina ai le laau ona o le soliga o tulafono o le tausiga, mo se faataitaiga: vai inu le talafeagai, sili atu le maualalo o le manogi, malamalama mumulu i le taumalulu.

E le o se mea e le masani ai ona oso mai le la i luga o laʻau. Ma o lanu lanu samasama e mafai ona aliali mai mai vai malulu na faʻaaogaina mo le faʻavaivai, pe ona o le suavai o loʻo i luga o le laulau.

Aphids, spider mites, thrips, whiteflies po o fuainumera iniseti e mafai ona ola i luga o se laau.

O ituaiga autu

Swollen Gesneria (Gesneria ventricosa)

O lenei tamai laʻau faʻafelafolaʻau o se mea faʻalelei. Petiles e foliga mai e foliga mai, e faapipiiina i le pito i lalo, ma tusi i luga o le moto. O paʻu manu, paʻu, paʻu pepa e leai ni paʻu, o lo latou umi e eseese mai le 10 i le 15 senitimita, ma o le lautele e mai le 3 i le 5 senitimita. O le faʻalavelave faʻasolosolo e taʻi 4 po o le 5 fugalaau ma o loʻo i luga o se uumi umi. O le ipu e vaapiapi le umi o nifo i le aofaiga e 5 vaega. O le corolla e i ai se foliga e pei o se sifo e pei o nifo ma e oʻo atu i le umi o le 3 senitimita. E i ai se lanu mumu-lanu moli ae o le pito i totonu o le corolla, o le pharynx ma le fuga i le pito i lalo o le pipili ua lanu samasama.

Hyesneria hybrid (Gesneria hybrida)

O lenei lauiloa o se vaovao faʻafefe. O lapisi lanu meamata lanu meamata e lapoa. E fulafula tele, o fugalaau lanu mumu e oʻo i le umi o le 5-7 inisi.

Gesneria cardinalis, poʻo le mumu (Gesneria cardinalis)

O lea ituaiga laau toto e taua tele. O le maualuga o ona pu laau e mafai ona oʻo i le 30 inisi. O lanu lanu meamata lanu meamata lanu meamata ua lautele foliga ma ua i ai luga o latou luga. I le umi, latou te mafai ona oʻo i le 10 inisi. Fugalaau e toʻatasi ma e aoina mai i luga o faʻailoga maualuluga poʻo faʻapitoa. O fugalaau fugalaau nei e lua-laina, ao le vaega o loʻo i lalo e itiiti ifo nai lo luga. I le umi, e mafai ona latou ausia mai le 5 i le 7 senitimita. O le mea moni, o fugalaau e valiina i se lanu moana lanu mumu, ma i le faai o loʻo i ai ni togitogisa pogisa (o loʻo i ai isi lanu).

Gesneria cuneiform (Gesneria cuneifolia)

O lenei laʻau faʻamalosi o se mea faʻapitoa. I le maualuga, e oʻo atu i le 30 centimita, ma o ona pupuʻu puʻupuʻu e faʻamanuiaina. E toetoe lava a leai ni laupepa po o ni laupepa pupuu, o loo i ai se foliga e le o se mea tutusa, e tutusa ma le pito i lalo o le lapotopoto. I le umi, e mafai ona latou oʻo mai i le 10 i le 12 senitimita ma e lautele le tusa ma le 3 senitimita. O le pito i luma o le laʻau e vali lanu meamata, ma o le itu sese o le lanu lanumeamata, ma o loʻo i ai ni lauulu paʻepaʻe papaʻe luga. O fugalaau lanumumu mumu i le pito i lalo o loo i ai se lanu moli. Paʻu umi ma le manifinifi.

Gesneria Lepanona (Gesneria libanensis)

O lenei laumei faʻamafanafana e vaivai lala ma o se mea faʻapitoa. I le pito i luga o upega o loʻo i ai ni laʻau faʻamalosi, lea e aoina i laupepa, ma tuʻu i pito. I luga o le pito i luga latou te maua ai le pub pub, ao i ai i le itu sese - pubescence e na o le veins. O latou umi e 8-10 centimita. O le umi o fugalaau mumu mumū e mai le 3 i le 5 senitimita.